IMAGE REPRESENTATIONS - PROJECTIONS

Gerald Hüther in Die Macht der inneren Bilder: Wie Visionen das Gehirn, den Menschen und die Welt verändern, 2004:

Only when we become aware of the origin and power of these images can we also think about how we can ensure that in future we determine the images and not the images determine us.

 

Hito Steyerl In Defense of the Poor Image, 2009:

Altogether, poor images present a snapshot of the affective condition of the crowd, its neurosis, paranoia, and fear, as well as its craving for intensity, fun, and distraction. The condition of the images speaks not only of countless transfers and reformattings, but also of the countless people who cared enough about them to convert them over and over again, to add subtitles, reedit, or upload them.

 

William James in The Principles of Psychology, 1890: 

Whilst part of what we perceive comes through our senses from the object before us, another part (and it may be the larger part) always comes out of our own mind.

 

Scott McCloud: 

Making Comics: Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels, 2006.

Reinventing Comics: How Imagination and Technology Are Revolutionizing an Art Form, 2000.

Understanding Comics: The Invisible Art, 1993.

 

David Hockney in Secret Knowledge, 2006:

The thesis I am putting forward here is that from the early fifteenth century many Western artists used optics - by which I mean mirrors and lenses (or a combination of the two) - to create living projections.

 

Gerhard Richter, Atlas, 1962 - 2013, Sammlung von Fotografien, Zeitungsausschnitten und Skizzen, 802 Tafeln, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau, Munich, Germany.

 u.a.

 

INVOLVEMENT - FICTION

Eija-Liisa Ahtila in K21 Düsseldorf, 2008.

Alban Berg: Wozzek (1921, UA 1925) (Salzburger Festspiele 1997, Peter Stein - Claudia Abbado).

The Beatles: Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Musikalbum, 1967.

Anton Bruckner, Sämtliche Symphonien in Orgeltranskriptionen (Hansjörg Albrecht, 2022 - 2024). Symphony 4 (1874, 1878, 1880, 1888), 7 (1883-1885) und 8 (1887, 1890), Sergiu Celibidache (1985).

Cirque la Compagnie: Pandax, Winterfest Salzburg, 2023

Breaking Bad (Vince Gilligan), Fernsehserie, USA, 2008 - 2013.

David Bowie: Heroes, Song, 1977. - Depeche Mode: Heroes (David Bowie), Song, 2016.

Caravaggio in Vatikanische Pinakothek, in Santa Maria del Popolo, San Luigi dei Francesi, Rom.

Dirty Dancing (Emile Ardolino), Spielilm, USA, 1986.

The Doors, Musikalbum, 1967.

Frankie goes to Hollywood: The Power of Love, Song, 1984.

Katharina Grosse auf https://www.instagram.com/katharina_grosse/?hl=de

Anselm Kiefer in: Dogenpalast, Venedig, 2022. Gesamtwerk.

Lovis Corinth (1858 -1925), Retrospektive, Haus der Kunst, München 1996.

Franz Liszt, Klavierbearbeitung zu Liedern von Franz Schubert wie: Erlkönig (1838), Richard Wagner: Isoldes Liebestod (1868)  (eingespielt von Vladimir Horowitz (1989).

György Ligeti: Atmospheres (1961), Lux Aeterna (1966), Lontano (1967).

Deep Purple in Rock (1970), Machine Head (1972), Musikalben.

Jurassic Park (Steven Spielberg), Film, USA, 1993.

Gustav Mahler: Symphonie 2 (1888-1894), Symphonie 8 (1906).

Haruki Murakami, insbesondere: Die Ermordung des Commendatore, 2018, weiters:

Marc Rothko in Museum of Contemporary Art (MoCA), Los Angeles.

Richard Strauss: 4 letzte Lieder, 1948 (Jessy Norman, 1982). Salome (1905) (eingespielt mit Bryn Terfel, Wiener Philharmoniker, Christoph von Dohnányi, 1994), Elektra (UA 1909),

Die Liebe der Danae (UA 1952) (Salzburger Festspiele 2016, Franz Welser-Möst, Alvis Hermanis)

Stranger Things (Matt and Ross Duffer), Fernsehserie, USA, seit 2016.

Richard Wagner, Vorspiel zu Rheingold, UA 1869. Isoldes Liebestod, 1865 (eingespielt mit Jessy Norman, 1987).

Erwin Wurm in Österreichischer Pavillon, Biennale di Venezia, 2017.

U2, Bad, Song, Live Aid, London, 1985.

U2: Rattle and Hum (Phil Joanou), Dokumentarfilm, USA, 1988.

Hiroshi Sugimoto auf https://www.sugimotohiroshi.com/artworks

Velazquez, Ausstellung, Kunsthistorisches Museum Wien, 2024.

u.a.

 

SOCIETY - ENVIRONMENT

Keny Arkana: La Rage, Entre ciment et belle étoile, 2013

Wael Shawky in Ägyptischer Pavillon, Biennale di Venezia 2024.

Leave the World Behind (Sam Esmail), Spielfilm, USA, 2023.

Ragnarök (Adam Price), Fernsehserie, Dänemark, 2020-2023.

Pilvi Takala in Finnischer Pavillon, Biennale di Venezia 2022.

Yuval Harari: Sapiens. A Brief History of Humankind, 2011.

Bilderbuch: Maschin (2013), Plansch (2013), Bungalow (2015), Singles.

Elisabeth Schmirl auf https://www.elisabethschmirl.at/

Andy Warhol, Gesamtwerk.

Woodstock, Film, USA, 1970.

2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick), USA, 1968.

The Terminator (James Cameron), Spielfilm, USA, 1984.

u.a.

 

POLYSTYLISTICS - MULTIPLE ROLES

Adrián Villar Rojas auf www.

James Robert Baker: Boy Wonder, Roman, 1988.

Glenn Gould: Die Goldbergvariationen (J.S. Bach) (1956).

Pablo Picasso in: Carsten Peter Warncke, 2 Bände, 1991, in Musée Picasso Paris.

Alfred Schnittke: Konzert für Viola und Orchester (1985), Konzert Nr. 1 für Violoncello und Orchester (1985/86), Concerto grosso Nr. 1 (1977) u.a.

Cindy Sherman auf Instagram.

u.a.

 

INJURY, VULNERABILITY - VIOLENCE

Florentina Holzinger auf https://www.instagram.com/floholzinger/?hl=de

Jenny Saville auf https://www.instagram.com/jennysaville/?hl=de

John Rafman auf https://www.instagram.com/jonrafman/?hl=de

Johnny Cash: Hurt, Single, 2002.

Adrian Ghenie in: Darwin´s Room, Rumänischer Pavillon, Biennale di Venezia, 2015.

Thomas Hirschhorn, in Centre Pompidou, Paris.

Charles Bukowski: Aufzeichnungen eines Außenseiters, 1990.

Quentin Tarantino: alle Filme: Reservoir Dogs (1992), Pulp Fiction (1994), Jackie Brown (1997), Kill Bill – Volume 1 (2003), Kill Bill – Volume 2 ((2004), Death Proof (2007), Inglourious Basterds (2009), Django Unchained (2012), The Hateful Eight (2015), Once Upon a Time in Hollywood (2019)

Isabell Allende: Das Geisterhaus, Roman, 1982.

A Clockwork Orange (Stanley Kubrick), 1971.

Ludwig van Beethoven: Sturmsonate (1802), Appassionata (1804), Hammerklaviersonate (1818).

Thomas Vinterberg: Das Fest, Spielfilm, Dänemark / Schweden, 1998.

Jimmy Hendrix: All Along the Watch Tower (Bob Dylan), Voodoo Chile, 1968.

Wolfgang Amadeus Mozart: Da-Ponte-Opern: Le Nozze di Figaro (1786), Don Giovanni (1787), Cosi fan tutte (1790). Mitridate (1770) (Salzburger Festspiele 1997, Roger Norrington - Jonathan Miller).

Matthias Grünewald: Isenheimer Altar (Max Seidel), Kunstbuch.

Thomas Bernhard: Alte Meister. Komödie (1985), Holzfällen. Eine Erregung (1984), Der Untergeher (1983), Beton (1982), u.a.

Francis Bacon, Retrospektive 1909 - 1996, Haus der Kunst, München 1996.

Georg Trakl: Im Dunkel, Lyrik, 1913.

Ingeborg Bachmann: Die gestundete Zeit, 1953.

Ludwig Thoma: Lausbubengeschichten, 1905.

Franz Schubert: Die schöne Müllerin (1823), Die Winterreise (1827), Liederzyklen (Fritz Wunderlich, 1966).

Nirvana, MTV unplugged, New York, 1993.

Ludwig van Beethoven: Pathetique (1799), Mondscheinsonate (1801), Waldsteinsonate (1803)

Der unglaubliche Hulk, Fernsehserie, USA, 1978-1982, deutsche Erstausstrahlung 1987.

Karl May, Winnetou 1-3 (1893), Old ShatterhandOld Surehand I-III (1894,1895,1897)

Die Nibelungen und die schönsten Helden- und Rittersagen des Mittelalters, 1985.

Marlene Haushofer: Müssen Tiere draußen bleiben, 1969.

Wilhelm Busch: Neues Wilhelm Busch Album (1960), Humoristischer Hausschatz (1961), Erstveröffentlichungen zwischen 1859 und 1904.

Die Bibel in 365 Geschichten erzählt (Elmar Gruber), 1986.

Sagen des klassischen Altertums, Gustav Schwab, Ueberreuter, 1974.

Kiss: I was made for loving you, Single, 1979.

u.a.

 

COHERENCE - NEED ORIENTATION

Gerald Hüther in: Lieblosigkeit macht krank. Was unsere Selbstheilungskräft stärkt und wie wir endlich gesünder und glücklicher werden, 2002:

Wir dürften uns nicht länger gegenseitig zu Objekten unserer jeweiligen Interessen und Absichten, unserer Erwartungen und Bewertungen und unserer Belehrungen und Maßnahmen machen. Stattdessen könnten wir versuchen, einander als Subjekte zu begegnen. Dazu müssten wir bereit und in der Lage sein, uns selbst als autonome Personen zu zeigen, in all unserer Verletzbarkeit, mit unseren tiefsten Bedürfnissen, mit der ganzen Vielfalt von Erfahrungen, die jeder und jede von uns gemacht hat und die unsere Einzigartigkeit ausmachen.  ... Das menschliche Hirn ist zeitlebens umbaufähig und es ist nie zu spät, sich aus einmal gebahnten Mustern des eigenen Denkens, Fühlens und Handelns zu lösen und wieder zu einem selbstverantwortlichen, selbstbestimmten Subjekt zu werden, also zu seinem authentischen Selbst zurückzufinden.

 

Doron Langberg auf https://www.instagram.com/doronlangberg/?hl=de

 

Marshall B. Rosenberg in Nonviolent Communication: A Language of Life, 2003: 

Alle Form von Gewalt ist ein tragischer Ausdruck unerfüllter Bedürfnisse.

u.a.